onsdag den 16. februar 2011

Holder vi fat i strategien ? - for længe ?

Jyllands Posten sætter i dag fokus på virksomhedernes strategiarbejde. Det gør de bl.a. ved at referere Professor George Tovstiga fra Henley Business School, som advarer mod at fokusere for meget på den langsigtede strategi i stedet for at fokusere på en her og nu strategi. Man genkender situationen fra sundhedsvæsenet, hvor vi alle i vores strategier formentlig stadig arbejder udfra, at den nuværende rekrutteringssituation er en parentes og at vores strategiske udfordring i det længere perspektiv er mangel på arbejdskraft. Så man kan med rette stille spørgsmålet formår vi den løbende tilpasning af vores strategi eller er vi for optaget af at fastholde den strategi vi møjsommelig har fået skabt opbakning til i en ledelsesgruppe som ofte har modstridende interesser og som vi har brugt vores bedste kommunikative evner til at sælge i hele organisationen. Ovenikøbet har vi måske fået skabt en række performance mål som vi måler på for at se om strategien eksekveres som forventet. En overordnet strategi giver mening og retning men vores opgave som ledere er hele tiden at sikre at den er tilpasset den aktuelle virkelighed og de interesser virksomhedens kunder har.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar