onsdag den 16. februar 2011
Holder vi fat i strategien ? - for længe ?
Jyllands Posten sætter i dag fokus på virksomhedernes strategiarbejde. Det gør de bl.a. ved at referere Professor George Tovstiga fra Henley Business School, som advarer mod at fokusere for meget på den langsigtede strategi i stedet for at fokusere på en her og nu strategi. Man genkender situationen fra sundhedsvæsenet, hvor vi alle i vores strategier formentlig stadig arbejder udfra, at den nuværende rekrutteringssituation er en parentes og at vores strategiske udfordring i det længere perspektiv er mangel på arbejdskraft. Så man kan med rette stille spørgsmålet formår vi den løbende tilpasning af vores strategi eller er vi for optaget af at fastholde den strategi vi møjsommelig har fået skabt opbakning til i en ledelsesgruppe som ofte har modstridende interesser og som vi har brugt vores bedste kommunikative evner til at sælge i hele organisationen. Ovenikøbet har vi måske fået skabt en række performance mål som vi måler på for at se om strategien eksekveres som forventet. En overordnet strategi giver mening og retning men vores opgave som ledere er hele tiden at sikre at den er tilpasset den aktuelle virkelighed og de interesser virksomhedens kunder har.
fredag den 11. februar 2011
Offentlig contra privat ledelse
I denne uges udgave af DJØF-bladet refereres en endnu ikke offentliggjort undersøgelse af Jørgen Grønnegaard Christensen som bl.a. belyser danske topembedsmænds karriere og konstaterer, at der ikke er mange der har relevant arbejdserfaring udenfor den offentlige sektor. Resultaterne kommenteres af DRs bestyrelsesformand Michael Christiansen, som påpeger at undersøgelsens resultat ikke er overraskende. Opgaverne i den offentlige sektor er så komplekse, at der ikke har været mange eksempler gennem tiden på, at det har været muligt at hente erhvervsledere ind med succes. Alligevel er der vel grund til at være opmærksom på, at der så skal gøres en ekstra indsats for at sikre at der arbejdes med at vidensdele de gode sider af ledelsesudviklingen i det private med den offentlige sektor. Her tænker jeg naturligvis ikke på at vi skal efterligne EBH-banks risikovillighed, men mere på, at man kan misunde den private sektors evne til at arbejde kundefokuseret. Der er meget stor fokus i den offentlige sektor på fagets udvikling og faghierakierne - tænk bare på militæret og sundhedsvæsenet. Og når vi som ledere ofte har den samme uddannelsesmæssige baggrund eller er "vokset op" i miljøet, er vi jo tilbøjelige til at understøtte det tankesæt. Men der er ihvertfald brug for, at vi i sundhedsvæsenet er opmærksomme på, at vi er der for at give patienterne værdi i form af forbedret sundhedstilstand. Det må og skal være vores fokuspunkt i alt hvad vi gør.
tirsdag den 8. februar 2011
Hvor skal vi hen du ?
I morgen sætter DSS fokus på fremtidens kliniske ledelse på et stort seminar i Vejle (se http://www.dssnet.dk/) - at emnet er det absolut hotteste i sygehusvæsenet i øjeblikket vidner tilslutningen om. Der er mere end 200 tilmeldinger. Aktuelt drøftes spørgsmålet om hvilke implikationer den stigende specialisering og den stigende omlægning til ambulant behandling skal have for den fysiske indretning og organiseringen af fremtidens sygehuse - men som en af de store ledelsesteoretikere Peter Drucker har sagt "Culture eats strategy for breakfast", så hvis ikke vi formår at forandre virksomhedskulturen i sundhedsvæsenet så formår vi ikke at gennemføre de ændringer den moderne patient forventer og ønsker. Patienten vil have den mest professionelle behandling og pleje, patienten vil have indflydelse på hvornår og hvordan behandlingen skal foregå og patienten vil have en kommunikation med personalet som er klar, individuel og målrettet og der må ikke ske fejl. Så diskusionerne handler om, hvordan vi sikrer det og ikke hvordan velerhvervede faghierakier bringes trygt gennem en forandringsperiode, udfra en forventning om at det hele nok går over igen. Jeg glæder mig til debatten i morgen
Tag del i debatten om ledelse
Bestyrelsen i Dansk Selskab for ledelse i sundhedsvæsenet har besluttet at oprette en blog. Her er alle med interesse for ledelse i sundhedsvæsenet velkomne til at give deres besyv med og indsende indlæg. Inspirationen kommer ikke mindst fra bloggen "Running a Hospital", hvor Paul Levy dagligt giver sin mening om et aktuelt emne i relation til ledelse, hospitalsdrift og sundhedsfaglig udvikling. Bestyrelsen for DSS tager ansvaret for at bloggen er aktiv og at der sker løbende aktiviteter som gør at DU vil komme forbi om ikke dagligt så ihvertfald jævnligt for at læse de spændende kommentarer til hverdagens ledelsesmæssigt problemer og de tanker vi gør os på lige nøjagtig det tidspunkt. Synspunkterne er vores egne og er ikke udtryk for en samlet bestyrelses holdning, vi ønsker kant på indlæggene men vi ønsker ikke indlæg som er rettet mod enkeltpersoner, bestemte politisk partier o. lign og dem vil vi forbeholde os retten til at fjerne. Dette betyder naturligvis ikke at vi ikke vil kommentere den daglige debat og tage fat i de ting vi er enige og uenige i - men tonen vil være sober og vores opfordring til alle er at bruge anledningen til at dele viden og dele de positive tanker, ideer og indfald og ikke bruge bloggen til at få afløb for surhed og raseri over hverdagens små tildragelser.
Abonner på:
Opslag (Atom)